Beata Kozidrak i Natalia Kukulska na niezwykłym koncercie w Krakowie

Koncert Orcheston odbędzie się 12 kwietnia w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W w symfonicznych brzmieniach Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej wesprze Beata Kozidrak i Natalia Kukulska.

Donna Summer, Avicii, David Guetta, Kraftwerk, Robert Miles – utwory tych artystów królują na letnich festiwalach, w nadmorskich kurortach i klubach na całym świecie. Wyzwalają emocje i energię. Muzyka elektroniczna, jaką dzisiaj znamy, ma dopiero 50 lat! Oto krótka historia gatunku, który należy do najpopularniejszych na świecie. Elektronika w symfonicznych brzmieniach Orkiestry Akademii Beethovenowskiej zaprezentowana zostanie 12 kwietnia na koncercie Orcheston w ICE Kraków. W roli gości wystąpią Beata Kozidrak i Natalia Kukulska. Całość poprowadzi Gromee. 

Krakowski koncert Orcheston z niezwykłymi gośćmi

Na krakowskim koncercie Orcheston publiczność pozna historię muzyki elektronicznej w symfonicznych brzmieniach i nowoczesnych aranżacjach. Niektóre z zaprezentowanych utworów to sama w sobie klasyka gatunku. Przyjrzyjmy im się bliżej.

W wielu opracowaniach dotyczących rozwoju muzyki elektronicznej – jako kontynuacji muzyki mechanicznej – znajdziemy informacje, że jej absolutne początki sięgają… XIX wieku! Choć trudno w to dzisiaj uwierzyć, prehistoria dla tego gatunku to wynalezienie muzycznego telegrafu w 1876 roku. Kolejne dziesięciolecia przynosiły coraz to nowocześniejsze wynalazki. Muzyka elektroniczna, jaką znamy dzisiaj, to tak naprawdę jednak ostatnie pół wieku. Wraz z rozwojem technologii komputerowych i co za tym idzie możliwości komputerowego generowania dźwięków, w przestrzeni publicznej pojawiły się nowe brzmienia. W 1972 roku zespół Hot Butter nagrał swoją wersję utworu „Popcorn”, który dzisiaj uważany jest za pierwszy hit w historii muzyki elektronicznej. Ta kompozycja w nowoczesnej aranżacji i symfonicznym brzmieniu wprowadzi publiczność Centrum Kongresowego ICE Kraków w blisko dwugodzinną podróż po historii muzyki elektronicznej. 

Po sukcesie utworu “Popcorn” muzyczną działalność rozpoczęli tacy artyści jak Jean Michel Jarre, TangerineDream czy Kraftwerk. Do obiegu weszło pojęcie „ambient” jako określenie muzyki imitującej bądź zastępującej naturalne odgłosy otoczenia. Kolejni twórcy zaczęli używać nowych instrumentów i aparatury: syntezatorów i sampli do tworzenia agresywnych dźwięków, w ten sposób powstaje kolejny nurt – industrial. 

 W kolejnej dekadzie następuje prawdziwa eksplozja elektroniki. Dzięki nowym urządzeniom, takim jak syntezatory czy automaty perkusyjne oraz wprowadzeniu standardu MIDI – muzyczna oferta staje się coraz bogatsza. Pojawiają się zupełnie nowe style, m.in. newromantic i italo disco, a wraz z nimi wykonawcy zyskujący coraz większą popularność

– pisał Marcin Jędrych, polski dziennikarz radiowy i jeden z twórców radia RMF FM, w wydawnictwie promującym pierwszy koncert Orcheston w 2018 roku. 

Hitem końcówki lat 70. stał się utwór Donny Summer „I Feel Love” z futurystyczną aranżacją, będącą doskonałym połączeniem disco i muzyki elektronicznej. Piosenka to sensualna wokaliza składająca się właściwie tylko ze słów pochodzących od tytułu. Dzisiaj uważa się, że była pierwszym utworem techno, chociaż w tamtym czasie nazwa ta nie była jeszcze znana.. W poprzednich edycjach Orchestonu brawurowo wykonywała go Reni Jusis. 

Na początku lat 80. elektroniczne dźwięki coraz bardziej zadomowiły się w muzyce popularnej. Renomę zdobył przebój niemieckiego zespołu Kraftwerk „Das Model”, pochodzący z pierwszej płyty „DieMensch – Maschine” nagrany w 1978 roku. Ale dopiero po czterech latach piosenka osiągnęła szczyt sprzedażowej listy singli w Wielkiej Brytanii. Kraftwerk uznawany jest do dzisiaj za jedną z najbardziej wpływowych grup w historii muzyki. Jej brzmieniami inspirowali się twórcy synthpopu, elektro, techno i newwave. Zespół tworzył awangardowe jak na tamte czasy eksperymentalne kompozycje, dzięki którym uważany jest za pioniera muzyki elektronicznej. Utwór „Das Model” pozostaje największym przebojem tej grupy. Doczekał się także licznych coverów, m.in. niemieckiego zespołu Rammstein. A jak zabrzmi na Orchestonie? To trzeba sprawdzić! 

Lata 90. to gwałtowny wzrost popularności elektronicznej muzyki tanecznej. Wtedy też do głosu dochodzi nowy nurt – techno, które najprężniej rozwinął się w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Ale artyści coraz częściej sięgają też po klasyczne brzmienia instrumentów, które łączą z ich elektronicznymi odpowiednikami. Tworzą się nowe gatunki, jak nu jazz czy industrial metal. W elektronicznych dźwiękach coraz częściej zakochują się zespoły z kręgu rocka i alternatywnego rocka. Klasycznym tego przykładem jest grupa DepecheMode, której największy hit „Enjoy The Silence” prezentowany był dotąd na wszystkich edycjach Orchestonu, choć za każdym razem przez innego artystę. Z niełatwym utworem mierzyli się: Mateusz Ziółko, Kayah i Michał Szpak. Kto zaśpiewa tym razem? To na razie niespodzianka dla wszystkich uczestników czwartej edycji Orchestonu. 

Muzyka XXI wieku to bezsprzecznie największa popularność elektronicznych brzmień, która króluje na wszelkich imprezach klubowych. Bawi i cieszy, wyzwala emocje i energię. Do głosu dochodzą DJ-e, którzy są jednocześnie twórcami i producentami muzycznymi. Rodzą się nowe gwiazdy: Swedish House Mafia, David Guetta, Avicii, Garrix, Rudimental, Armin Van Buuren, Tiesto i wielu innych. Wprawdzie nie wszyscy do dzisiaj tworzą, ale większość należy do czołówki muzyki elektronicznej na świecie. Ich sety wybrzmiewają zarówno na największych festiwalach świata, m.in. Coachella w Kalifornii, Tomorrowland w Belgii czy Ultra w Miami jak i w nowoczesnych miejskich klubach i nadmorskich kurortach w wielu krajach. To muzyka, która nas otacza. 

Repertuar Orchestonu to jest magia. (…) Wybrałem muzykę, która trwale umieściła się w mojej głowie, ale też ze względu na pewną historię, jaką te utwory posiadają i moc, jaką w sobie mają

mówił Gromee w wywiadzie przed pierwszą edycją Orchestonu. 

Warto dodać, że wszystkie utwory elektroniczne, które zabrzmią na koncercie – a będzie ich około trzydziestu – posiadają autorskie aranżacje stworzone przez Ireneusza Boczka i Michała Woźniaka do spółki z Gromeem. Kawałki te zostaną zagrane i zaśpiewane na żywo, z udziałem artystek: Natalii Kukulskiej i Beaty Kozidrak, którym towarzyszyć będzie znakomita Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Całość poprowadzi Gromee. 

Koncert Orcheston odbędzie się 12 kwietnia w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Bilety nabyć można na www.biletserwis.pl. Organizatorem wydarzenia jest agencja Prestige MJM, a mecenasem – BUKOVINA Resort.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *