Legendarne thrashmetalowe albumy wszechczasów

Subiektywna i  chronologicznie ujęta lista najlepszych wydawnictw thrashmetalowych mających największy wpływ na popularność i ewolucję tego gatunku muzycznego w latach 1985 – 1991

Szybkie tempo utworów, ostre rwane riffy, skomplikowane partie perkusji oraz rozbudowana forma kompozycji długie, szybkie solówki gitarowe oraz agresywne partie wokalne – tak można najkrócej opisać ten chakterystyczny gatunek metalu – w dużym uogólnieniu łączący to co najlepsze w heavy metalu, punk rocku i hardcore.

1985 EXODUS „BONDED BY BLOOD”

Debiutancki album studyjny amerykańskiego zespołu Exodus. Chociaż album został ukończony latem 1984 roku, został wydany dopiero w 1985 roku z powodu problemów z wytwórnią płytową. Jest uważany za jeden z najbardziej wpływowych albumów thrash metalowych wszechczasów. Jest to również jedyny pełnometrażowy album studyjny Exodus, na którym na wokalu występuje Paul Baloff, chociaż był on również na ich demo z 1982 roku i pojawił się na ich albumie koncertowym z 1997 roku Another Lesson in Violence .

W 2008 roku Exodus ponownie nagrał Bonded by Blood i ponownie wydał go jako L”et There Be Blood”, w którym oprócz perkusisty Toma Huntinga i gitarzysty Gary’ego Holta, który grał na oryginale, pojawił się nowy skład członków. W 2017 roku Rolling Stone umieścił „Bonded by Blood” na 45 miejscu na swojej liście „100 największych albumów metalowych wszechczasów”

1986 METALLICA „MASTER OF PUPPETS”

Trzeci album studyjny ekipy Jamesa Hetfielda, wydany 3 marca 1986 roku przez Elektra Records. Nagrany w Danii w Sweet Silence Studios z producentem Flemmingiem Rasmussenem, był to ostatni album zespołu z udziałem basisty Cliffa Burtona, który zginął w wypadku autobusowym w Szwecji podczas trasy promującej album.

„Master of Puppets” stało się pierwszym metalowym nagraniem, które zostało wybrane przez Bibliotekę Kongresu do zachowania w National Recording Registry ze względu na „znaczenie kulturowe, historyczne lub estetyczne”.

1986 SLAYER „REIGN IN BLOOD”

Trzecia produkcja studyjna wydana 7 października 1986 roku przez Def Jam Recordings. Album był jednocześnie pierwszym efektem współpracy z producentem Rickiem Rubinem, mającym wpływ na ewolucję brzmienia zespołu. Data premiery została opóźniona z powodu obaw dotyczących tematyki otwierającego utworu „Angel of Death”, który odnosi się do Josefa Mengele i jego eksperymentów w Auschwitz. Członkowie zespołu stwierdzili, że nie akceptują nazizmu i są jedynie zainteresowani tematem.

Na liście 100 największych albumów metalowych wszechczasów z 2017 roku magazyn Rolling Stone umieścił Reign in Blood na 6. miejscu.

1986 MEGADEATH „PEACE SELLS… BUT WHO’S BUYING?”

Drugi album studyjny wydany 19 września 1986 roku przez Capitol Records jest często uważany za klasykę thrash metalu i album, który istotnie wpłynął na popularność ekstremalnego metalu. Projekt był pierwotnie obsługiwany przez Combat Records, oryginalny miks albumu był autorstwa Randy’ego Burnsa. Capitol Records wykupiło prawa do albumu i zatrudniło Paula Lani, do samodzielnego zmiksowania. Nagranie albumu było trudne dla zespołu ze względu na ciągłe problemy z narkotykami, jakie mieli wówczas członkowie. Perkusista Gar Samuelson i gitarzysta Chris Poland zostali zwolnieni wkrótce po trasie promocyjnej albumu za nadużywanie narkotyków, był to ostatni ostatni album Megadeth z Samuelsonem, Poland pojawił się ponownie jako muzyk sesyjny w The System Has Failed 18 lat później.

Chociaż dla niektórych to czwarty studyjny album, wydany 24 września 1990 roku przez Capitol Records „RUST IN PEACE” jest najczęściej wymieniany jako jedna z najlepszych thrash metalowych płyt wszechczasów. Był to pierwszy album Megadeth, na którym wystąpił gitarzysta prowadzący Marty Friedman i perkusista Nick Menza.

1986 KREATOR „PLEASURE TO KILL”

Visit my website https://vinyl-records.nl for complete album information and thousands of album cover photos

Drugi album studyjny niemieckiego Kreatora, wydany w marcu 1986 roku przez Noise Records. Album odegrał znaczącą rolę w rozwoju wielu ekstremalnych podgatunków metalu, a zespoły death metalowe, takie jak Cannibal Corpse, wymieniają tą produkcję jako źródło inspiracji.Tematy podejmowane na płycie są kontynuacją pierwszego albumu „Endless Pain”, zawierającego opisy makabrycznych scen śmierci i horroru.

1986 DESTRUCTION „ETERNAL DEVASTATION”

drugi pełnometrażowy album niemieckiego Destruction, wydany 12 lipca 1986 roku, który dowiódł, że zespół, choć nadal zakorzeniony w stylu inspirowanym speed metalem / proto-black metalem, zaczął zmierzać w kierunku bardziej współczesnego thrash metalu. Jest to ostatni album studyjny z udziałem perkusisty Thomasa „Tommy’ego” Sandmanna, który opuścił zespół później w 1986 roku i został zastąpiony przez Olivera „Olliego” Kaisera.

1986 DARK ANGEL „DARKNESS DESCENDS” 

drugi album studyjny amerykańskiego thrash metalowego zespołu Dark Angel, wydany 17 listopada 1986 u szczytu popularności thrash metalu, wymieniany jest jako albyum mający ogromny wpływ na death metal, doom metal i groove metalu późnych lat 80. i 90. „Darkness Descends” był ostatnim wydawnictwem Dark Angel, na którym pojawił się oryginalny wokalista Don Doty i pierwszym, na którym pojawia się perkusista Gene Hoglan.

1987 ANTHRAX „AMONG THE LIVING”

Trzeci album studyjny wydany 16 marca 1987 roku przez Megaforce Records w USA i przez Island Records w pozostałych częściach świata. Album dedykowany Cliffowi Burtonowi z Metalliki, który zginął w wypadku autobusowym sześć miesięcy przed jego wydaniem, gdy Metallica była w trasie z Anthrax. Członkowie Anthrax często opisywali album jako swój największy przełom, ponieważ katapultował zespół z małej klubowej atrakcji do gwiazd areny i stadionu. Krytycy docenili album i wypromowali zespół w gronie elity Wielkiej Czwórki Thrash Metalu. Druga złota płyta zespołu została certyfikowana przez RIAA jako złota 31 lipca 1990 roku.

1988 TESTAMENT „THE NEW ORDER”

Drugi album studyjny amerykańskiego thrash metalowego zespołu Testament, wydany 5 maja 1988 roku, który wprowadził Testament do głównego nurtu thrash metalu, dzięki jedynemu singlowi „Trial by Fire”. Był to również pierwszy album zespołu, który zawierał utwór instrumentalny. Album zawiera wiele utworów, które zespół gra na żywo do dziś – „Into the Pit”, „The New Order” i „Disciples of the Watch” należą do najczęściej wykonywanych piosenek Testamentu; wszystkie trzy były grane na żywo ponad 600 razy, przy czym pierwsza z nich była najczęściej graną piosenką na żywo. Jedna z najwcześniejszych piosenek Testamentu, pochodząca z ich okresu jako Legacy, „Reign of Terror”, została podobno nagrana podczas sesji The New Order, ale została pominięta na albumie.

1989 OVERKILL „YEARS OF DECAY”

Czwarty album studyjny Overkill, wydany 13 października 1989 przez Atlantic i Megaforce Records i jednocześnie ostatni album Overkill, na którym występuje gitarzysta Bobby Gustafson, który opuścił zespół w wyniku sporu między nim a jego założycielami Bobbym „Blitzem” Ellsworthem i DD Vernim. The Years of Decay był także pierwszym z dwóch albumów Overkill wyprodukowanych przez Terry’ego Date’a. Muzycznie wydawnictwo stanowi najbardziej urozmaicone dzieło Overkill w porównaniu z ich poprzednimi albumami i postrzegany jest  jako główny wpływ i inspiracja dla sceny groove metal, która pojawiła się na początku lat 90.

1989 SODOM „AGENT ORANGE”

Trzeci album studyjny niemieckiego thrash metalowego zespołu Sodom, wydany 1 czerwca 1989 roku przez SPV/Steamhammer i jednocześnie ostatni album z gitarzystą Frankiem Blackfirem (który później dołączył do Kreator) aż do jego powrotu do zespołu w 2018 roku. Treść liryczna odzwierciedla fascynację Toma Angelrippera wojną w Wietnamie, samolotom szturmowym AC- 47, a także w tytułowym numerze bronią biologiczną „Agent Orange” to oznaczenie wojskowe preparatu fitotoksycznego stosowanego na masową skalę podczas wojny w Wietnamie. Jest to jednocześnie album niosący antywojenne przesłanie z notatką „Ten album jest poświęcony wszystkim ludziom – żołnierzom i cywilom – którzy zginęli w wyniku bezsensownej agresji wojen na całym świecie”.

1991 SEPULTURA „ARISE”

Czwarty album studyjny brazylijskiego zespołu wydany został w 1991 roku nakładem Roadrunner Records. „Arise” jest uważany za najlepsze wydawnictwo zespołu gdzie brzmienie Sepultury nabierało eksperymentalnego charakteru i włączenia inspiracji muzyką industrialną, hardcore punkiem i latynoską perkusją. Trasa koncertowa (1991–1992), która wspierała album, była najdłuższą w tamtym czasie obejmując łącznie 220 koncertów w 39 krajach. Pod koniec trasy Arise osiągnął platynową sprzedaż na całym świecie.

I tak ironicznie na koniec: dokładnie 14 kwietnia 2023 premierę miał genialny album legendy thrash metalu i był to „Scorched” Overkill.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *